Tuotteen takaisinkutsujen tilastot – Usein kysytyt kysymykset valmistajille

Yhdysvaltain markkinoille myyvien kulutustavaroiden valmistajat ovat tietoisia mahdollisesti vaarallisista ja kalliista seurauksista, jos heidän tuotteissaan on suuri suunnitteluvirhe tai valmistusvirhe. Yhdysvaltain kuluttajatuoteturvallisuuskomission (CPSC) verkkosivusto osoittaa, että kaikilla valmistajilla on todellakin syytä varovaisuuteen: kuluttajatuotteisiin liittyvien tapahtumien aiheuttamat kuolemat, loukkaantumiset ja omaisuusvahingot maksavat Yhdysvalloille yli 700 miljardia dollaria vuodessa.

CPSC:n “November 2007 Recalls and Product Safety News” -raportti osoittaa laajan valikoiman viimeaikaisia takaisinkutsuja, jotka on otettu käyttöön kuluttajien suojelemiseksi mahdollisilta vaaroilta, jotka vaihtelevat leluissa olevista lyijypohjaisista maaleista romahtaviin huonekaluihin.

Tässä on usein kysytyt kysymykset niille valmistajille, jotka harkitsevat parhaillaan tuotteen takaisinvetoa tai jotka toimivat aloilla, joilla on suuri riski tuotteen takaisinvetoon liittyvistä tapahtumista.

Usein kysytyt kysymykset #1: Minkä tyyppisiä kulutustuotteita vedetään eniten markkinoilta?

V: CPSC:n verkkosivustolla olevan “marraskuun 2007 muistutukset ja tuoteturvallisuusuutiset” -raportin analyysin mukaan 36 % kyseisen kuukauden takaisinkutsuista koski vauvantarvikkeita tai leluja. Jäljellä olivat tuotteet seuraavissa kategorioissa: korut/pukukorut (13 %), elektroniikka/sähkötuotteet (13 %), huonekalut (9 %) ja koneet/ajoneuvot (6 %). Muita tuoteryhmiä, jotka olivat edustettuina CPSC:n marraskuussa välittämissä useissa takaisinvetokampanjoissa, ovat vaatteet, koristeet, ulkoilu-/urheilutarvikkeet, koulutarvikkeet, paperitavarat, säilytystelineet ja työkalut.

FAQ #2: Mitkä ovat yleisimmät mahdolliset vaarat, jotka liittyvät viimeaikaisiin takaisinkutsuihin?

V: Edellä mainitun marraskuun raportin takaisinvedot pantiin täytäntöön, jotta vältettäisiin CPSC:n ilmoittamat mahdolliset kansanterveydelle ja kuluttajille aiheutuvat vaarat. Ylivoimaisesti yleisin mahdollinen vaara äskettäin vedettyjen tuotteiden joukossa oli lyijyn esiintyminen markkinoilta vedetyissä tuotteissa (47 %). Muita mahdollisia vaaroja ovat tulipalon vaara (19 %), romahtaminen/ ruumiinvamma (11 %), tukehtuminen (6 %), haavat/haavat (6 %), kuristuminen/tukehtuminen (6 %) ja sähköisku (4 %). ).

FAQ #3: Mitkä tapahtumat johtavat yleensä tuotteen takaisinvetoon?

V: Tuotteen takaisinveto voi tapahtua kahdella ensisijaisella tavalla. Ensimmäinen on seurausta useista kuluttajilta CPSC:lle tai muille viranomaisille samasta tuotteesta tehdyistä valituksista. (Kuluttajat voivat osoittaa tällaiset valitukset suoraan CPSC:n verkkosivustolle). Toinen tapaus on, kun ennakoivat tai varovaiset valmistajat tai jakelijat epäilevät jonkin tuotteen viasta ja päättävät tehdä virheen varovaisuuden puolella käynnistämällä oman palautuskampanjansa. Joka tapauksessa CPSC osallistuu viime kädessä kaikkiin kuluttajatuotteiden takaisinvetoon – edellyttäen, että kyseinen tuote on yksi 15 000 tuotetyypistä, jotka kuuluvat CPSC:n toimialueeseen.

FAQ #4: Miten yritykseni pitäisi päättää, pitäisikö meidän tehdä takaisinkutsu?

V: Päätöksen siitä, pitäisikö yrityksesi vetää tuote takaisin, pitäisi riippua useista tekijöistä, sekä yrityksen sisäisistä että ulkoisista tekijöistä. Usein useita ulottuvuuksia on otettava huomioon harkittaessa kampanjan julkaisemista. Oikeudelliset, taloudelliset, eettiset, tekniset ja poliittiset tekijät ovat kaikki mukana. Jos kohtaat mahdollisen tuotteen vetäytymistilanteen ja haluat tietää lisää, käy CPSC:n Web-sivuston Business-osiossa saadaksesi tietoja säännöksistä ja alan ohjeista.

Usein kysytyt kysymykset #5: Mitä vaihtoehtoja minulla on saada perille kuluttajille ja jakelijoille takaisinvetotapauksessa?

V: Useimpien tuotteiden takaisinvetotilanteet ovat luonteeltaan kiireellisiä. Yrityksillä on käytettävissään useita vaihtoehtoja saada sana tietoon asianosaisille, mukaan lukien suoramainonta, lehdistötiedotteet, sähköposti ja puhelinpohjaiset kampanjat. Nopeimmin käyttöönotettavat välineet takaisinkutsujen viestikampanjoiden toteuttamiseen ovat puhelin- ja sähköpostipohjaiset kampanjat. Puhelinpohjaiset kampanjat ovat kuitenkin todennäköisesti realistisimpia toteuttaa, koska tyypillisen yrityksen asiakastietokannasta puuttuu usein monien kuluttajien sähköpostiosoitteet, kun taas puhelinnumerotiedot ovat helposti saatavilla useimmille tai kaikille kuluttajille.

Tuotteen vetäytymistilanne on asia, jota jokainen valmistaja tai jakelija haluaisi välttää. Ottaen kuitenkin huomioon, että useimmat kuluttajatuoteluokat ovat mahdollisesti vaarassa vetäytyä markkinoilta – ja kun otetaan huomioon kansanterveydelliset vaarat – päätös kampanjan toteuttamisesta on usein halvin ja eettisin valinta. Jos yrityksesi on edessään palautustilanteessa, on tärkeää tehdä nopeat ja täsmälliset arviot siitä, keneen ottaa yhteyttä ja kuinka määrittää kuluttajien kuuleman takaisinvetoviestin sisältö. Valitse tästä eteenpäin viestintäkampanjasi väline seuraavien tekijöiden perusteella: julkaisuaika, mahdollisuudet tavoittaa suurin osa kuluttajista, joita asia koskee, toiminnan joustavuus ja kustannukset.

Comments are closed.