
Veikkaus on ollut koko vuoden ajan otsikoissa liittyen sen ansaintamalliin, läsnäoloon julkisissa tiloissa ja nyt viimeisimpänä otsikkona on Veikkauksen tuottojen siirtäminen valtion budjettiin vuoden 2024 alusta lähtien. Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen arvioi Ylen artikkelissa, että ilman muutosta Veikkauksen edunsaajuen tulot tulevat putoamaan. Edunsaajiin lukeutuu mm kulttuuri- urheilu sekä nuorisojärjestöjä ympäri suomea. Malliksi Kurvinen ehdottaa artikkelissa Alkon nykyistä mallia, jossa Suomen valtion omistama alkoholimonopoli ohjaa tulonsa suoraan valtion budjettiin, josta niitä käytetään yhteiskunnan tarpeisiin. Kyseessä olisi edunsaajille huomattava muutos, sillä tällä hetkellä Veikkauksen saavuttamat voitot vaikuttavat suoraan esimerkiksi suomalaisen huippu-urheilun rahoitukseen, sillä tukirahat ovat sidonnaisia Veikkauksen tulokseen. Muutoksen avulla pyrittäisiinkin tilanteeseen, jossa edunsaajat eivät kokisi ennalta-arvaamattomia tilanteita Veikkauksen taloudellisesta tuloksesta johtuen.
Miksi Veikkauksen tulot hupenevat?
Koronavirus on ollut suomalaiselle rahapeliyhtiölle myrkkyä, sillä se raportoi 32,6% laskun voitoissaan verrattuna koronaa edeltävään vuoteen. Tähän kun yhdistämme samoihin aikoihin toteutetut peliriippuvuuden ehkäisemistä auttavat toimet on helppo ymmärtää miksi suomessa monopoliasemassa oleva rahapeliyhtiö on totisen paikan edessä. Veikkauksen suurimpia tulonlähteitä ovat rahapeliautomaatit, joita se suostui vähentämään tuhansilla kappaleilla ympäri Suomea vastaten täten julkiseen keskusteluun rahapelien vastuullisuuden lisäämisestä. Keskustelu Veikkauksen roolista suomalaisessa yhteiskunnassa käy kuumana. Voidaanko vanhaa instituutiota purkaa ja alkaa käyttämään Suomessa esimerkiksi Ruotsissa käytettyä lisenssimallia vai ovatko suomalainen yhteiskunta ja sen kulttuuri, urheilu ja nuorisojärjestöt riippuvaisia rahapeliyhtiön monopolista? Ruotsin rahapelimonopoli tuli tiensä päähän muutama vuosi sitten, kun se joutui vastaamaan uhkapelituottojen katoamiseen ulkomaisille nettikasinoille. Voidaankin havaita yhtäläisyyksiä Suomen tilanteen kanssa, sillä nettikasinoita löytyy mielin määrin esimerkiksi kasinosuomi sivustolta, jossa täysin suomeksi toteutetut sivut antavat pelaajille paljon kilpailukykyisempiä bonuksia, kuin Veikkauksella on lupa lain mukaan tarjota. Nuoren väestön siirtyessä pelaamaan nettiin on vain ajan kysymys kun Veikkauksen tulot tippuvat siihen pisteeseen, etteivät voitot enää riitä kaikille tukea tarvitseville.
Kuka hyötyy?
Ministeri Kurvinen ei kiistä artikkelissa sitä, etteikö Veikkauksen varojen siirtäminen valtionbudjettiin toisi edunsaajien rahoitusta riippuvaiseksi poliittisesta päätöksenteosta. Hän kuitenkin näkee, että lyhytkatseinen ajattelumalli, jossa pidetään ehdoin tahdoin kiinni vanhoista arvoista ei ole oikea ratkaisemaan tulevaisuudessa näkyvää ongelmaa. Onkin kysyttävä, että ottaen huomioon sen, että veikkauksen rahoitukseen luottaavuosittain yli 500 miljoonan euron edestä erilaisia etujärjestöjä, jotka nykyisen trendin jatkuessa voivat nähdä huomattavia supistuksia toimintansa rahoituksessa. Esimerkiksi pelkästään sosiaali- ja terveysjärjestö saa vuosittain 253 miljoonaa euroa Veikkauksen rahoina. On kieltämättä outo ajatus, että yhteiskunnan tukea kaipaavat riippuvat osittain siitä, ettei suomen valtion rahapelimonopoli onnistu tuottamaan tarpeeksi tulosta.
Onko ratkaisua olemassa?
Kysymys tulisiko Veikkauksen tuottojen ohjaamisesta on tietenkin validi, mutta nykyisten trendienvalossa voi olla pian, että tuotot tulevat tippumaan entisestään yleisen ilmapiirin ja uusien pelirajoitusten johdosta. Suomalaiset ovat Veikkauksen omien tilastojen mukaan vähentäneet pelaamistaan kotimaisella alustalla ja tämän trendin jatkuessa tulee Suomen valtion reagoida. Se, että vastaus kyseiseen pulmaan olisi esimerkiksi ehdotettu nettikasinoiden maksujen blokkaus ulkomaille on vaikea toteuttaa, sillä puheeksi heräävät esimerkiksi sananvapaus ja helposti kierrettävä säännöstely. Tästä huolimatta uudessa arpajaislain valmistelussaveikkaus pyysi valtiolta apua monopoliasemansa säilyttämisessä. Veikkaus kertoi syyksi pyyntöön sen, että näin se pystyisi kilpailun sijasta keskittymään peliriippuvuuden ehkäisyyn Suomessa. Kyseessä on siis tilanne, jossa valtion yhtiö haluaa aktiivisesti rajoittaa kansalaisten pääsyä kilpaileville nettikasinoille. Asian todellinen laita tullaan näkemään myöhemmin tänä vuonna, kun uusi arpajaislaki astuu voimaan.
Yhteenveto
On helppo sivuuttaa Veikkauksen ongelmat ajattelemalla, että kyseessä on yhtiö valtion omistuksessa ja ’’too big to fail’’. Kuitenkin tarkastellessa asiaa pintaa syvemmältä huomaamme, että on oikeita apua tarvitsevia tahoja, jotka luottavat monopoliyhtiön tulokseen. Tärkeää olisikin turvata kyseisille tahoille varma rahoitus, jotta niiden ei tarvitsisi suunnitella toimintaansa epävarmoina tulevasta rahoituksesta. Varsinkin veikkausen auttamaton ahdinkotilanne sen koohdatessa kilpailua nettikasinoiden puolelta aiheuttaa huolta ajatellessa monopolin tulevaisuutta. Valitettava tosiasia on se, että nuoret pelaajat ovat siirtymässä nettikasinoille ja os Veikkaus ei pysy tahdissa mukana onko parempi avata maa Ruotsin tapaan lisenssimallille, kuin katsoa kun verotulot jäävät saamatta kokonaan. Veikkauksen ongelmat ovat monimutkaisia ja voimme vain toivoa, etteivät ne vaikuta oleellisesti minkään apua tarvitsevan järjestön tilanteeseen ennen varojen mahdollista siirtoa valtion budjettiin vuonna 2024.