
Miten VR-teknologian kehitys on vaikuttanut matkailualaan viime aikoina?
IT-työkalujen jatkuva kehitys on tuonut meidät teknologian tasolle, jota kukaan ei voinut kuvitellakaan vielä parikymmentä vuotta sitten. Eikä siitä ole epäilystäkään, että mikään ala ei jää paitsi tästä uskomattomasta kehityksestä.
Matkailu- ja turismiala on epäilemättä yksi kiinnostavimmista aloista, jossa VR-teknologia – ja muunkinlaiset lisätyn todellisuuden sovellukset – on saamassa tuulta purjeidensa alle.
VR-teknologia ja sen soveltaminen matkailu- ja turismialalla
Mahtavien ”mielen kulkijoiden”, kuten Emilio Salgarin ja Jules Vernen ajoista on kulunut jo sata vuotta. Näyttää kuitenkin siltä, että tämä aikataulu ei riitä määrittämään, kuinka paljon olemme edistyneet. Voimme nyt tehdä asioita, joita Verne ei olisi kuvitellutkaan voivansa: voimme siirtää rahaa kaikkialta maailmasta pelkällä tietokoneella ja tehdä sijoituksia eritavoilla. Näitä ovat muun muassa perinteinen sijoittaminen ja bitcoin sijoittaminen. Voimme seurata toimiemme suorituskykyä reaaliajassa, 24 tuntia vuorokaudessa, ja kaupata virtuaalisia altcoins-kolikoita välittömästi tai pitää niitä turvaamaan älysopimuksia.
Ja tietenkin voimme tutustua jokaiseen maailmankolkkaan kuvien ja renderöintien avulla, mikä on olennaista nykymatkailijoille. Heillä on selvä tarve saada henkilökohtainen kuva matkakohteista, joihin matkustaminen tapahtuu yhä enemmän ilman välikäsiä. Google Travelin tutkimus paljastaa, että kolme neljästä matkaajasta suunnittelee matkansa henkilökohtaisesti, ja nyt vain joka neljäs käyttää matkatoimistoja. Ja on sanomattakin selvää, että matkasta ja matkakohteesta päätetään edessämme olevien kuvien perusteella selainruudullamme.
Parikymmentä vuotta sitten julkaistujen luetteloiden staattisista valokuvista poiketen nykyaikainen matkailija etsii kahdenlaisia kuvia: muiden samassa paikassa käyneiden matkailijoiden ottamia valokuvia ja mahdollisuuksien mukaan lisätyn todellisuuden kuvia useiden näkökulmien saamiseksi kyseisestä paikasta. Ja juuri tältä alalta löydämme ensimmäiset lisätyn todellisuuden kokemukset, joita ammattimaiset toimijat tarjoavat.
Miten matkustaa menemättä sinne
Ihmisten havaintokykyä parantavien äärettömien mahdollisuuksiensa ansiosta lisätystä todellisuudesta (AR) ja virtuaalitodellisuudesta (VR) on tullut matkailumaailman päätekijöitä. Yhä useammat operaattorit käyttävät sitä näyttääkseen verkossa vierailijoille ja asiakkaille vilauksen kokemuksestaan. He voivat tutkia risteilyaluksensa hyttiä joka puolelta tai mennä (virtuaaliselle) kierrokselle Eiffel-torniin. Joissakin tapauksissa näihin kokemuksiin voidaan liittää musiikkia, tehosteita ja ääntä.
Näiden teknologioiden sovellusten avulla voimme nykyään vaikka kiivetä maailman katolle, Everestille, ihan vain huvin vuoksi. Everest VR onkin peli, joka on saatavilla useille eri konsoleille, ja sen avulla voit kokea elämyksen kiivetessäsi maailman korkeimman vuoren huipulle mukavasti olohuoneessasi. Se on intensiivinen kokemus, joka todella saa pelaajan ihmettelemään, miten tämän sovelluksen luominen oli mahdollista.
Lisätty todellisuus ja nopea viestintä
Teknologian tarkoitusperät olivat kaikkea muuta kuin matkailualalle suunnattuja. Alun perin sitä kehitettiin esimerkiksi tieteen ja armeijan käyttöön. Vuonna 2003 tapahtui kuitenkin ensimmäinen kaupallinen uusiutuminen, kun Second Lifen kaltaisia sovelluksia lanseerattiin. Nyt nämä tuntuvat meille täysin arkisilta ja alkeellisilta. Kuitenkin jopa Second Lifella, joka oli tuolloin hyvin trendikäs, on ollut erittäin tärkeä tehtävä avata ovet lukuisille uusille sovelluksille ja alan kehitykselle, jotka ovat tuoneet meidät nyt Everest VR:n kaltaisiin sovelluksiin.
Salaisuutena on tiedonsiirtonopeuden kehitys eri järjestelmien välillä, mikä on tehnyt – ja tekee – järjestelmien välisen yhteen toimivuuden yhä helpommaksi ja avoimemmaksi. Tämä on yksi niin sanotun ”esineiden internetin” kehityksen vaikutuksista, jossa kaikilla laitteillamme on teknologinen sielu, joka kommunikoi kaikkien läheisten laitteiden kanssa tehdäkseen kokemuksistamme yhä yksilöllisempiä ja tyydyttävämpiä.
Ja tässä uudessa maailmassa, joka tuo jokaisen meistä yksilölliseen digitaaliseen sfääriin, leijonanosa tulee olemaan moderneilla viestintäteknologioilla, kuten 5G:llä, joka mahdollistaa tehokkaiden verkkojen luomisen kaikkien näiden tietovirtojen kaistanleveyden tarjoamiseen.
Yhteenveto
- VR-teknologia ja sen soveltaminen matkailu- ja turismialalla
- Miten matkustaa menemättä sinne
- Lisätty todellisuus ja nopea viestintä